Od zatvaranja jakni do okretanja stranica u knjigama, jednostavni zadaci postaju izazovi za generaciju odraslu uz tablete. Evo što roditelji trebaju znati kako bi pomogli.
Nekada su djeca dolazila s džepovima punim kamenčića i sitnica koje su skupili tijekom vanjskih avantura, istaknula je Amy Hornbeck predškolska trenerica iz New Jersyja. Sada dolaze s očima prikovanim za ekran. I to je očito: ne mogu zatvoriti jakne, okrenuti stranice knjige, pa čak ni pravilno držati žlicu.
Nedavno istraživanje Education Weeka pokazalo je da 77 posto učitelja izvještava da mladi učenici imaju veće poteškoće s držanjem olovaka, penkala i škara. U usporedbi, 69 posto primjećuje povećane poteškoće u vezanju cipela u odnosu na prije pet godina.

Današnja djeca gube ključne fine motoričke vještine—male, precizne pokrete. Izvor:Canva
Današnja djeca gube ključne fine motoričke vještine—male, precizne pokrete potrebne za vezanje vezica, pisanje olovkom ili gradnju tornja. Stručnjaci ukazuju na složeni miks vremena provedenog na ekranima, promjene u navikama i pomak u dječjim iskustvima kao uzroke. Evo što roditelji trebaju znati.
Uloga pandemije u odgodi razvoja finih motoričkih vještina
Lako je kriviti pandemiju za ovaj pad finih motoričkih vještina. Studija provedena na više od 250 beba rođenih u prvoj godini pandemije otkrila je da su bebe u šest mjeseci života imale niže rezultate na testovima finih motoričkih vještina nego bebe rođene prije pandemije.
Lauren Shuffrey, koja je provela studiju i sada je profesorica na NYU Grossman School of Medicine, kaže da je teško znati jesu li rezultati posljedica povećanog prenatalnog stresa ili različitog okruženja u kojem su bebe pandemije odrastale u prvom mjesecu života.
(Vrijeme provedeno na ekranima raste—evo kako se ponovno usmjeriti na čitanje.)
Boravak kod kuće s roditeljima koji rade također je doveo do povećanja vremena provedenog na ekranima za djecu svih uzrasta—faktor koji je povezan s odgodama u razvoju finih motoričkih vještina. „Roditelji su radili ono što su morali u manje idealnim okolnostima“, kaže Shuffrey.
Međutim, Steven Barnett, sudirektor Nacionalnog instituta za istraživanje ranog obrazovanja na Sveučilištu Rutgers, smatra da ovaj trend postoji i prije pandemije. „To je dugotrajan problem“, kaže on, sugerirajući da je pandemija mogla ubrzati postojeći problem.
Pročitaj više:
Kako ekrani zamjenjuju igru koja razvija vještine
Vrijeme provedeno na ekranima—bilo da su to telefoni, tableti, e-knjige ili TV—sve se zbraja u vrijeme koje djeca ne provode u stvaranju, crtanju i gradnji. Dok je učenje matematike ili stvaranje digitalne umjetnosti edukativno, to ne razvija finu motoričku kontrolu koja dolazi od pisanja, rezanja ili bojenja. Igra na otvorenom, koja je ključna za razvoj finih i grubih motoričkih vještina, također opada. „Ne kopaju, ne skupljaju cvijeće, sve one zanimljive stvari koje djeca mogu raditi sama“, kaže Barnett.
Praktičnost u roditeljstvu također je utjecala na razvoj vještina, kaže Hornbeck. Elastične hlače bez patentnog zatvarača ili gumba štede vrijeme u užurbanim jutarnjim satima, a unaprijed pripremljene grickalice uklanjaju nered—ali ti prečaci uskraćuju djeci priliku da vježbaju zatvaranje, zakopčavanje ili korištenje pribora za jelo.
I dječje sklonosti prema igračkama su se promijenile, kaže Hornbeck. Magnetske pločice koje se lako spajaju zamijenile su puzzle i drvene kocke, koje zahtijevaju strpljenje i preciznost. A u tri od četiri učionice koje je Hornbeck promatrala, niti jedno dijete nije ušlo u kutak za čitanje tijekom trosatnog razdoblja. „To je ogromna promjena“, kaže ona. „Ranije to nije bio slučaj, da nitko nije želio otići do knjiga.“
(Vrijeme provedeno na ekranima može imati iznenađujuće prednosti za djecu—kada se radi na pravi način.)
Pročitaj više:
Barnett dodaje da smanjena sposobnost djece da se koncentriraju na zadatak, osobito onaj koji zahtijeva trud, ključni je faktor za pad finih motoričkih vještina. Uzmimo puzzle kao primjer. Završavanje puzzle zahtijeva strategiju, okretanje komadića i pokušaj-pogrešku. Ali Hornbeck kaže, „Mnoga djeca samo kažu: ‘Ne.’ Navikla su se igrati na računalu, koji sam za njih okrene komadić.
Kako obnoviti fine motoričke vještine
Hornbeck sugerira roditeljima da traže prilike za različite izazove koje će staviti pred svoju djecu i uključeiti ih u aktivnosti za fine motoričke vještine. Režite kupone ili kuhajte zajedno, tražite kamenčiće na putu do škole, točite u čaše i stisnite spužve u kadi.
I shvatite da ove aktivnosti ne mogu konkurirati ekranu. „Imat ćete više otpora ako isključite televizor i kažete ‘Sad je vrijeme za čitanje’“, ističu stručnjaci. Da biste izbjegli borbu, prvo krenite s određenom aktivnosti i nemojte imati ekran uključen.
Barnett se slaže. „Skinite ih s ekrana“, kaže on. „Djeca pokušavaju prelaziti knjige prstima. To je znak.“